Fotografia produktowa na 8 sposobów

Fotografia produktowa spotyka nas na każdym kroku. Gdziekolwiek pójdziemy i gdziekolwiek spojrzymy. Wystarczy choćby zastanowić się nad przebiegiem swojego dnia.

Tuż po przebudzeniu spoglądamy w telefon, a tam w social mediach widzimy właśnie ją – fotografię produktową. Przeglądamy gazetę i znów nam towarzyszy. W drodze do pracy mijamy banery i reklamy. I tak przez cały dzień.

Po co ludziom fotografia produktowa?

Skoro tu jesteś, to na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę, jak bardzo fotografia produktowa jest niezbędna także w sprzedaży Twojej oferty. Kupujemy oczami. A obrazki wzmacniają przekaz. Mało który Klient zadowala się suchym opisem tekstowym.

Wystarczy spojrzeć na przykład wzięty prosto z życia. Załóżmy, że chcesz kupić rower. Wyszukujesz w Google, a później wchodzisz do sklepu internetowego. A tam tylko tekst i tabelki z parametrami. Zero zdjęć. Kupisz ten rower?

Większość ludzi tego nie zrobi. Zdjęcia są po prostu dowodem rzeczowym. Dowodem na to, że produkt istnieje i faktycznie posiada podane w tabeli parametry. Zdecydowana większość Klientów najpierw ogląda obrazki, a dopiero później zaznajamia się z opisem, by znaleźć potwierdzenie, że ten wyrób faktycznie spełnia ich oczekiwania.

Fotografia produktowa w sekundę opowiada do czego służy ten wyrób, jaki jest jego rozmiar, kolor, kształt, a nawet jak wygląda jego praktyczne użytkowanie.

Co za tym idzie, istnieje szereg różnych sposobów na fotografowanie produktów. Od prostych fotografii na białym tle, wykonywanych w studiu, aż po zdjęcia pokazujące produkt w codziennych sytuacjach.

Poniżej zamieszczamy listę 8 sposobów na przygotowanie zdjęć produktowych i wskazówki, które ułatwią wybór stylu dopasowany do Twoich potrzeb.

1. Podstawowe studyjne zdjęcia produktu

Najprostszym zdjęciem produktu jest to, kiedy Twój wyrób zostanie sfotografowany w studiu na przygotowanym tle. Ale czy to oznacza, że zrobienie takiego zdjęcia jest faktycznie proste?

Nie do końca. Inaczej wykonuje się fotografię pary butów i zupełnie inaczej to wygląda w przypadku perfum w przezroczystym flakonie. A jeszcze inaczej, kiedy chcemy sfotografować namiot.

Gabaryty to jedno, bo do perfum wystarczy prosty stolik, ale do namiotu potrzebna będzie już dużo większa powierzchnia.

Ale jeszcze ważniejsze jest oświetlenie! Innych lamp będziemy potrzebować przy wykonywaniu packshotów namiotów i zupełnie inaczej będzie to wyglądało przy butelce perfum.

Powierzchnia namiotu nie będzie odbijała światła. Flakonik z perfumami już tak. Doświadczony fotograf potrafi to skontrolować.

Odpowiednio ustawione światło pozwala też wyraźnie zaznaczyć krawędzie fotografowanego wyrobu, przez co wydaje się bardziej trójwymiarowy.

A właśnie oświetlenie jest najważniejszym czynnikiem, który wpływa na jakość każdego zdjęcia (nie tylko produktowego). I to zazwyczaj na tej podstawie Klient ocenia, czy produkt mu się podoba, czy nie.

Na poniższym obrazku widać dokładnie jak wygląda zdjęcie tego samego produktu w zależności od oświetlenia. 

Podstawowe studyjne zdjęcia produktu

2. Fotografia produktowa na białym tle

Zdecydowanie najbardziej popularne fotografie produktowe to te wykonane na białym tle. Widać na nich tylko sam przedmiot zainteresowania, bez żadnych zbędnych szczegółów.

Nic nie odciąga więc uwagi Klienta.

Zaznaczyć należy, że to jest najczęściej spotykana forma prezentacji wizualnej produktów w sprzedaży internetowej. Zdjęcia na białym tle znajdziesz w sklepach internetowych, ale też na platformach sprzedażowych, takich jak Allegro, czy Amazon.

A to dlatego, że te platformy wymuszają na sprzedających taką, jednolitą formę prezentacji.

Chodzi m.in. o to, by nie wprowadzać Klienta w błąd. Na takim zdjęciu nabywca widzi tylko to, co kupuje. Natomiast na zdjęciach z tłem mogą być widoczne też inne przedmioty, które nie wchodzą w skład sprzedawanego produktu i mogłyby mylnie zawyżać jego wartość.

Fotografia produktowa na białym tle3. Pokazanie faktycznego rozmiaru produktu

Czasami dobrym pomysłem jest pokazanie jaki jest faktyczny rozmiar produktu, czego niestety na białym tle nie widać. W przypadku niektórych wyrobów jest to też wymóg prawny.

Tak jest np. ze zdjęciami zabawek. Wymogiem jest by były one pokazane w kontekście faktycznej zabawy. Wtedy można porównać rozmiar zabawki do rozmiaru rąk lub całych postaci dzieci.

Dzięki temu, Klient nie jest rozczarowany, że coś na zdjęciu wyglądało na większe niż jest w rzeczywistości. Nabywca od razu widzi jak duży lub jak mały jest kupowany przez niego przedmiot.

Pokazanie faktycznego rozmiaru produktu4. Zdjęcie grupowe produktów

W momencie, kiedy Twój produkt posiada różne warianty, rozmiary, wersje kolorystyczne lub inne charakterystyczne cechy, warto przedstawić całą kolekcję na zdjęciu grupowym.

Ten sposób fotografii produktowej doskonale sprawdzi się np. w przypadku kosmetyków. Na pewno kojarzysz zdjęcia różnych kolorów lakierów do paznokci ułożonych obok siebie. Tak samo może to wyglądać w przypadku błyszczyków do ust.

Dzięki takiemu ustawieniu Klient od razu może dostrzec różnice, które mogą mieć wpływ na późniejsze zadowolenie z zakupu. Pomaga to chociażby w doborze odpowiedniego odcienia wspomnianego lakieru do paznokci.

Ułatwiamy w ten sposób Klientowi zadanie. Nie musi oglądać dwóch różnych zdjęć (często na dwóch różnych stronach katalogu), lecz wszystko ma podane na tacy.

Taka prezentacja produktu ma też jeszcze jeden ważny aspekt. Klient, widząc kilka produktów na jednym zdjęciu, nie zastanawia się czy kupić czy nie (jak to ma miejsce przy fotografii jednego wyrobu), ale który wariant wybrać (zwiększamy w ten sposób szanse sprzedażowe.

Zdjęcie grupowe produktów5. Produkt w prawdziwym życiu

Inaczej mówiąc fotografia produktowa w konkretnym kontekście. Wyobraź sobie tylko następujące przykłady. 

Inne emocje wzbudzi u Ciebie samochód terenowy jeżdżący po górach, a inne ten sam samochód na białym tle. Inne emocje wzbudzi u Ciebie kostium kąpielowy na modelce, która znajduje się na plaży i zupełnie inne (lub nawet brak emocji) ten na białym tle, założony na manekina.

Często można spotkać połączenie tych dwóch typów fotografii produktowej w katalogach. Jedna strona to duże zdjęcie samochodu w użyciu – na drodze lub w terenie.

Druga strona to ten sam samochód na białym tle, na którym znajdują się też informacje i parametry techniczne auta.

Taki sposób fotografii pozwala też nabywcy wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał w tym samochodzie albo w stroju kąpielowym.

Produkt w prawdziwym życiu

6. Fotografia produktowa aranżowane w studiu

Często przygotowanie zdjęć jest niemożliwe w naturalnym środowisku z różnych względów. Chociażby dlatego, że w naturze nie mamy wszystkiego pod kontrolą. Nie mamy wpływu na światło, które pochodzi wtedy ze słońca. Bo gdy pojawią się chmury, to zdjęcia będą co najmniej kiepskie.

Na szczęście, podobny efekt można uzyskać w studiu, przygotowując odpowiednią aranżację. 

W studiu możemy przygotować odpowiednie tło, ułożyć produkt pod dowolnym, zadowalającym nas kątem, ustawić idealne oświetlenie, a nawet stworzyć efekt wiatru.

W naturze nie możemy mieć wiatru na zawołanie. Nie przesuniemy słońca do góry, ani w prawo. Ale sprzęt studyjny możemy już ustawić w taki sposób, jaki tylko chcemy.

Korzystając ze studia mamy też do dyspozycji zgromadzone tam pomoce, które sprawią, że produkt na zdjęciu będzie wyglądał chociażby bardziej trójwymiarowo.

Fotografia produktowa aranżowane w studiu

7. Produkt w potrzebie

Fotografia produktowa może być wykorzystana w jeszcze inny sposób. W zależności od potrzeby – Twoich jako sprzedawcy, ale też potrzeb Twojego Klienta.

Zacznijmy od Twoich potrzeb. Prowadząc sprzedaż, prawdopodobnie od czasu do czasu organizujesz różnego rodzaju akcje marketingowe, które mają zwiększyć sprzedaż.

Może to być akcja świąteczna, akcja urodzinowa, wprowadzenie nowej kolekcji, posezonowa wyprzedaż kolekcji itd. W zależności od okazji potrzebne będą inne zdjęcia. Można do tego wykorzystać studyjne aranżacje, które będą nawiązywały do ściśle określonych emocji.

Na przykład, organizując promocję urodzinową, w aranżacji pojawić się mogą balony i tort. A w aranżacji świątecznej choinka i śnieg. Warto wykonać takie zdjęcia na zapas, np. przy okazji wykonywania zdjęć na białym tle.

Są to jednak działania okazyjne. Wróćmy teraz do potrzeb Klienta, bo one występują na co dzień, a nie tylko od święta.

Na pewno kojarzysz piramidę potrzeb Maslowa. W jej podstawie znajdują się potrzeby fizjologiczne. Ponad nimi są potrzeby związane z poczuciem bezpieczeństwa i potrzeba miłości. A jeszcze wyżej potrzeba szacunku i samorealizacji.

Im wyżej w tej hierarchii Twój produkt, tym mniejsza potrzeba zakupu pojawia się u Klienta Ale fotografia produktowa może odwoływać się do potrzeb niemal na każdym poziomie.

Na przykład zakup samochodu może spełniać potrzebę samorealizacji (5 poziom), czy też szacunku i uznania (4 poziom). Ale też potrzebę bezpieczeństwa (2 poziom). Wszystko zależy więc od kontekstu, w jakim fotografia przedstawia Twój produkt.

Produkt w potrzebie

8. Fotografie dużych produktów

Czasami produkty są tak duże i ciężkie, że nie sposób ich przetransportować do studia fotograficznego. Zamiast tego, to my – fotografowie, udajemy się do fabryki, zabierając ze sobą aparaty, oświetlenie i cały potrzebny sprzęt.

Oświetlenie na hali produkcyjnej jest zazwyczaj bardzo dobre. Jednak okazuje się, że nie wystarczające, by sfotografować np. restauracyjną wyspę kuchenną, wykonaną ze stali nierdzewnej. Małe softboxy, przydatne w fotografii drobnych produktów też nie wystarczą.

W takich przypadkach wykorzystujemy specjalne oświetlenie oraz jednolite tła, które ułatwiają wycięcie produktu i nałożenie go na inne, wybrane tło (białe lub imitujące naturalne środowisko).

Fotografie dużych produktówPodsumowanie

Doskonale widzisz, że dobra fotografia produktowa może stanowić o istnieniu firmy i ponadprzeciętnych efektach sprzedażowych.

Doskonale widzisz też, że bardzo ważną sprawą jest dobranie odpowiedniej strategii wykonywania zdjęć w zależności od produktu, ale też od tego, w jaki sposób będziesz wykorzystywać te zdjęcia. Niemal każdy wyrób wymaga innego podejścia.

W Ant & Elephant za każdym razem korzystamy z tych wytycznych i podchodzimy indywidualnie do każdego produktu. Skontaktuj się z nami na niezobowiązującą rozmowę, podczas, której będziemy mogli porozmawiać o Twoich potrzebach.